GVD zittend ziekenvervoer

Dinsdagochtend 29 januari

Wat kan ik voor u doen?

"Met IZA, wat kan ik voor u doen?"

"Mijn man heeft kortgeleden een terugval gekregen in zijn ziekte, hij moet nu met zijn rolstoel in een rolstoeltaxi vervoerd worden. Met onze eigen auto lukt het niet meer.
Het is nu dinsdag, en vrijdag moet hij van Amersfoort naar Moordrecht en weer terug.

Het formulier ‘Aanvraag vergoeding zittend ziekenvervoer’

Door de pijn kan ik me niet goed concentreren. Die was een paar dagen geleden opgekomen en werd met de dag erger. Ik lig tegenover Marion in het tijdelijk bed, dat we bij het Hulpmiddelencentrum hebben geleend, en kan zo het gesprek goed volgen.

"Bedankt voor het wachten mevrouw. U kunt vanaf onze website het formulier 'Aanvraag vergoeding zittend ziekenvervoer' downloaden en uitprinten.
Als u het heeft ingevuld, dan kunt u het formulier per post naar ons 'Team machtigingen vervoer' in Eindhoven opsturen. U krijgt dan binnen twee weken een schriftelijke beschikking.
Daarmee kun u ......."

"Wacht even." roept Marion. "We moeten aanstaande vrijdag in Moordrecht zijn het is nu dinsdag. Dat lukt nooit op tijd. Rijdt de rolstoeltaxi ook zonder dat de machtiging rond is?"

"Een ogenblik," zegt de vrouw van IZA aan de andere kant van de lijn.

Alleen met een fax

Vooral de combinatie van afnemende balans en kracht speelt me nu parten. Overstappen op de traplift lukt nauwelijks meer. Ik ben gevallen en kon alleen met hulp van Erik - mijn buurman - weer in de rolstoel komen. Overstappen uit en in een wankel tijdelijk bed is nauwelijks nog mogelijk vanuit mijn instabiele oude rolstoel waarvan de remmen nauwelijks werken. De nieuwe rolstoel vrijdag ophalen in Moordrecht is hard nodig.

"Bedankt voor het wachten mevrouw. Nee u heeft een machtiging nodig voor de rolstoeltaxi voor u kan rijden en de aanvraag kan alleen schriftelijk worden ingediend en afgehandeld. Maar in noodgevallen mag u het formulier ook naar ons faxen.”

“Faxen?” mompelt Marion. “Kunnen we het ingevulde formulier niet omzetten naar een pdf-bestand en naar jullie e-mailen?”

“Nee, e-mail is ook niet mogelijk.” Antwoordt de vriendelijke stem. De verbinding wordt verbroken.

Een ritje van 300 euro heen en terug

“Hoeveel kost een ritje met de rolstoeltaxi als we het zelf betalen?” vraagt Marion aan mij.

Ik haal mijn schouders op.
“IZA maakt gebruik van een landelijke organisatie die de taxiritjes organiseert. Die organisatie heet DVG ziekenvervoer. DVG werkt met vaste lokale taxibedrijven. We kunnen eens bellen. Ik weet nog wel het taxibedrijf dat ze in Amersfoort gebruiken.”

Marion belt het taxibedrijf op en krijgt te horen dat het ritje ons 300 euro gaat kosten, uit en thuis.

Faxleed

We downloaden het formulier voor een aanvraag voor vergoeding voor zittend ziekenvervoer van de IZA-website en vullen het in. Bij de huisarts haalt Marion de benodigde handtekening op. Tegenover de huisarts is een notarissenkantoor. Die hebben een fax. Een half uur zijn ze daar bezig om de fax erdoorheen te krijgen naar IZA.
Het lukt niet.

Marion komt weer thuis en ik vind op internet in Amerika een mogelijkheid tot online faxen waarbij je niet direct de eerste keer aan een maandabonnement vast zit.

Woensdagochtend 30 januari
Nog meer faxleed

Ik heb een e-mail ontvangen uit Amerika. Ze konden mijn fax niet verzonden krijgen. Wat nu?

Mijn pijn is weer toegenomen. Marion belt IZA. Na lang wachten en vele wachtstanden en "Bedankt voor het wachten mevrouw.” weet een volgende vriendelijke IZA-dame te vertellen dat het faxapparaat gisteren een storing had.

Opnieuw struin ik het internet af. Ik vind een gratis online fax-dienst in Duitsland. Daar verzend ik de fax. Nog geen tien minuten later krijg ik de melding dat de fax is verstuurd. Maar, is hij door IZA ontvangen?

Zullen we wel of niet…?

We besluiten naar Moordecht te bellen. Naar de leverancier van mijn nieuwe rolstoel. Om te horen of zij geen oplossing zien.

Marion toetst het nummer in.
“Met Double Performance, wat kunnen we voor u doen?”

“We hebben vrijdag bij jullie een afspraak voor levering van de nieuwe rolstoel van mijn man, en montage van de hand-bike-koppeling in jullie werkplaats.”
Marion legt het hele probleem aan de vriendelijke man voor.

“We zullen kijken wat we voor u kunnen doen. We bellen snel terug.”

Afgekeurd

Er gaan nog geen vijf minuten voorbij. De telefoon gaat.

"Met IZA.” zegt een vriendelijke vrouw aan de andere kant van de lijn.
”Ik moet u helaas mededelen, dat we geen goedkeurende beschikking kunnen geven op u aanvraag vergoeding zittend ziektevervoer.”

“Oh” zegt Marion met een teleurgestelde stem. “Waarom dan niet?”

“Het vervoer dat u aanvraagt gaat niet naar een medische instelling, of een consult of een instelling waarmee wij een contract hebben.”

De rolstoel wordt thuis gebracht

Onmiddellijk nadat dit gesprek is beëindigd gaat de telefoon weer over.

De vriendelijke man van rolstoel leverancier Double Performance belt terug met het voorstel om morgen – donderdag – mijn nieuwe rolstoel bij ons thuis af te leveren en de montage van de koppeling voor de handbike uit te stellen tot ik de mogelijkheid heb om naar Moordrecht naar de werkplaats te komen.

We gaan graag akkoord. Morgen heb ik een nieuwe rolstoel waarvan de remmen werken en waar ik eindelijk stabiel in kan zitten.

We besluiten vrijdag niet naar Moordrecht te gaan. Mijn rolstoel wordt thuis geleverd.

Goedgekeurd

En weer, nog geen vijf minuten later, gaat de telefoon.

"Met IZA.” Zegt een vriendelijke vrouw aan de andere kant van de lijn.
”Ik kan u mededelen, dat we een goedkeurende beschikking kunnen geven op u aanvraag voor vergoeding van zittend ziektevervoer.”

Van verbazing vergeet Marion te vragen hoe we de beschikking zullen ontvangen.
Per fax, e-mail of post.

Dinsdag ochtend 5 februari
Per post dus

Inmiddels ben ik opgenomen in het Meander ziekenhuis in Amersfoort. Ik lig in mijn bed met een dagelijkse hoge dosis pijnstillende middelen. en methylpretnisolon tegen de opspelende ontsteking in mijn ruggenmerg. Mijn nieuwe rolstoel staat naast mijn bed.

Mijn telefoon gaat over. Het is Marion.

"We hebben de beschikking van IZA per post ontvangen."
Vier dagen te laat dus. Het goede nieuws is echter dat Ik tot het einde van het jaar al mijn taxiritjes met een rolstoeltaxi vergoed krijg.

Taxivervoer is nu even geen zorg meer. Totdat ik te horen krijg dat ik naar De Hoogstaat zal gaan voor revalidatie.

Ik realiseer me dat ik de machtiging van IZA voor vervoer met de rolstoeltaxi nu op korte termijn ga gebruiken.

Donderdagmiddag 14 februari
Eerst de app

De "Machtiging zittend ziekenvervoer" zet ik om in een pdf-bestand en verstuur ik naar DVG-ziekenvervoer. Nu kan ik bij DVG mijn taxiritje boeken met de rolstoeltaxi naar De Hoogstraat.
Dat kan via de app, via de website of telefonisch.

Na twee uur worstelen geef ik de app op. Ik bel met DVG.

"Dit gesprek wordt opgenomen wegens kwaliteits- en trainingsdoeleinden. Een ogenblik geduld alstublieft. U kunt uw rit ook online of met de app boeken"

Halverwege onderbreekt de vriendelijke vrouw aan de andere kant van de lijn mijn verhaal. "De app werkt helaas niet" zegt ze.

Dan online via het internet

Ik geef me niet gewonnen en ga naar de website van DVG. Na vijf mislukte pogingen om in te loggen via mijn Google Chrome browser, probeer ik het met de Edge-browser van Microsoft. En jawel ik zit in het formulier om mijn ritje te boeken.

Alles gaat goed. Tot ik het vertrekadres moet invullen. Daar stokt het. Die regel pakt niet. Elke keer verschijn een foutmelding en ik kom niet verder. Ik geef het op.

Dan maar bellen

Ik bel opnieuw naar DVG.

"Dit gesprek wordt opgenomen wegens kwaliteits- en trainingsdoeleinden. Een ogenblik geduld alstublieft. U kunt uw rit ook online of met de app boeken."

Nog geen vijf minuten later is de rit telefonisch geboekt en ontvang ik per email een bevestiging.

Nog even bellen

Ik vergeet wat: ik blijf in De Hoogstraat in Utrecht, maar Marianne, mijn begeleider, moet weer terug naar Amersfoort.

Ik bel opnieuw naar DVG.

De vriendelijke vrouw aan de andere kant van de lijn zegt "Dat moet ik even navragen."

Even later deelt ze me mee dat de begeleider op eigen kracht en voor eigen rekening terug moet reizen naar Amersfoort.

Ik verbreek de verbinding en roep luid: GVD


15 februari 2019

 

Je kan je hier aanmelden voor de >> Nieuwsbrief nieuwe verhalen <<.

Dan kijg je de nieuwste verhalen die ik schrijf per email toegezonden.